Rozvojové hračky stručně a přehledně

rozvojové hračky

Děti jsou průzkumníci, objevitelé a vynálezci současně. K tomu jsou to navíc stavitelé, tvořitelé a umělci. Jsou roztomilí svým nadšením a zápalem, se kterým přistupují k novým věcem okolo sebe. Ani netuší, kolik se toho s každým dalším dnem naučí. Rádi jim proto pořizujeme rozvojové hračky. Jsou to všechny ty, které jim pomáhají rozvíjet pohybové, hmatové, smyslové a rozumové schopnosti. Tady je stručný přehled o tom, proč, kdy a jaké rozvojové hračky dětem pořídit.

1. Rozvoj jemné motoriky

Věděli jste, že jemná motorika, nebo také rozvoj ruky, má vliv na rozvoj řeči a rozumového vývoje? Není proto divu, že ústa jsou prvním poznávacím orgánem malého miminka. Tím, že miminko věci prozkoumává a ochutnává je, procvičuje si svaly rtů, patra, čelisti i jazyka. A jak se s růstem miminka rozvíjí jeho jemná motorika?

Od narození do 6 měsíců

Miminka jsou po narození schoulená a ruce drží v pěstičkách s palcem v dlani. Postupně se sevření malé ručičky uvolňuje až je kolem 2. měsíce paleček volný. Velký pokrok přichází v 3. měsíci, kdy má ručičky už krásně rozevřené. Miminko začíná objevovat své ručičky, snaží se je spojit a hraje si s nimi. Ve 4. měsíci miminka ručičky zdárně spojují a rády je vztahují k nabízené hračce nebo jinému podnětu (třeba k našim vlasům). Jak jde čas a miminko dále vyzrává, dokáže ve svým 5 měsících manipulovat s hračkou, kterou si kontroluje očima. V 6 měsících cíleně uchopuje hračku, kterou krásně zachytí a v dalším kroku může bravurně zvládnout hru s 2 hračkami zároveň. Zjišťuje, že jimi o sebe může dokonce tlouct. To je ale překvapení! 🙂

Do prvních narozenin

Neuteče ještě ani první rok jejich života a děti díky funkci opozice palce zjišťují, že můžou uchopovat předměty mezi palec a prsty. Malíček a prsteníček se uvolňují a paleček posouvá směrem k prostředníčku a ukazováčku a děti přichází na to, že mohou špetkou sbírat třeba drobečky z rohlíku, které jim popadají na stůl. Před prvními narozeninami si také děti začnou uvědomovat hloubku prostoru a tady přichází na řadu nejrůznější vkládačky do kbelíčku nebo kostky. Děti u toho zároveň trénuji cílené upuštění hračkyU ročních dětí je dobré zapojit i tzv. konstruktivní hru. Složitý název má jednoduché provedení. Děti skládají předměty na sebe, třeba plyšové nebo dřevěné kostky.

Rozvojové hračky stručně a přehledně

2. Rozvoj smyslů

Pět hlavních smyslů poznáme jako miminka o dost dříve, než je umíme nazvat. Cítíme vůni nebo zápach (čich), vidíme prostředí kolem sebe (zrak), víme, jakou chuť má maminčino mléko, slyšíme zvuky v našem okolí a po hmatu poznáme kůži maminky, nebo hebkou deku. Navíc umíme vnímat, jestli je nám teplo nebo zima, přivykneme si režimu a začneme měnit svou pozici. Smyslové nebo také senzorické hračky pomáhají rozvíjet daný smysl nebo jejich kombinaci. Patří sem hmatové nebo také dotykové hračky, balanční hračky, zvukové hračky nebo hračky podporující zrakové vnímání (puzzle, domino, skládačky a stavebnice). Senzorické hračky jsou při vývoji dítěte nepostradatelné, hlavně v mladším a předškolním věku. Tak je nepodceňte. 😉

Rozvojové hračky stručně a přehledně

2. Rozvojové hračky podle věku

Novorozenec (0-1 měsíc)

Novorozenecké období je pro miminko čas velkých změn. Zvyká si na nové prostředí a podněty. Vytváří si první osobní  kontakty. Hračky v tomto období ustupují do pozadí a plní funkci hlavně dekorační.

Kojenec (2 měsíce-1 rok)

Miminko roste a rozvíjí se a spolu s ním i jeho osobnost. Rozeznává předměty, jejich tvarybarvy. Rozvíjí si hmat a sluch a objevují se i první náznaky řeči. Začíná čas experimentů. Miminko trénuje koordinaci zraku, hmatu a pohybu. Rychlý vývoj je způsoben velkým množstvím podnětů, převážně z předmětů kolem sebe, a tedy  hraček. Ty by neměly být rozebíratelné a jejich velikost i váha by měly být přizpůsobeny velikosti dětské ručičky. Je to čas a příležitost pro závěsné hračky na kočárek, edukativní plyšové hračky nebo hrací podložky s hrazdičkou. Takové hračky děti motivují k soustředění zraku, sledování pohybu a k počátkům úchopu.  Ke konci tohoto období už přichází na řadu dynamické hračky jako vláčky, míče, kostky, panenky nebo mluvící  plyšová zvířátka

Batole (1-3 roky)

Batole má před sebou velké výzvy. Učí se chodit a mluvit. Začíná si uvědomovat samo sebe, využívá svou fantazii a tvořivost. Experimentování pomalu přechází ve hru. Přichází čas na motorické hry. Děti se při nich pohybují, pobíhají nebo poskakují. V tom jim pomáhají míče, odstrkovadla, vozíčky, nebo tahací hračky. Děti si zlepšují jemnou motoriku, pevné držení ruky a paže, zlepšují koordinaci obou rukou. K tomu dětem pomáhají oblíbené puzzle a stavebnice. V tomto věku děti také rády vyhledávají panenky, kuchyňky, nebo dětské nářadí.

Předškolák (3-6 let)

Hry se stávají mnohem reálnější. Děti napodobují běžné situace ze života. Začleňují se do kolektivu a zlepšuje se jejich schopnost spolupracovat. Díky didaktickým hrám se začínají pozvolna připravovat na školu. Hračky, které je v tomto období zabaví, jsou třeba stavebnice, mozaiky, maňásci, první společenské hry, domino, pexeso, nebo puzzle. Nejrůznější sportovní výbava jako koloběžky, kola nebo brusle jsou pak skvělým způsobem, jak podpořit rozvoj motorických i fyzických schopností.

Rozvojové hračky stručně a přehledně

Ve Druhém kole najdete hračky, ze kterých už jinde děti vyrostly a  jejich původní majitelé je posílají dál. Jsou v super stavu, naprosto funkční, moderní a kvalitní. Dávejte hračkám další život. Ušetříte a navíc uděláte radost nejen obdarovanému, ale také naší planetě a sami sobě.

Další články